Technische studenten brengen techniek naar het onderwijs
“Het onderwijs staat voor grote uitdagingen, vooral op het gebied van techniek en BETA-vakken. Wij zagen dat als een kans om iets bij te dragen,” vertelt Mick (26), medeoprichter van NUVO. Samen met Bas (27) en twee andere studenten begon hij ruim drieënhalf jaar geleden NUVO met een missie: het inzetten van technische studenten om het onderwijs te vernieuwen en leerlingen te inspireren. Wat begon als een klein initiatief, is inmiddels uitgegroeid tot een organisatie met impact, creatieve samenwerkingen, en een duidelijke visie: techniek toegankelijk maken voor iedereen in het onderwijs.
Als technische studenten aan de TU Delft zagen Mick en Bas hoe het lerarentekort zich in de praktijk uitte, met name in vakken als wiskunde en natuurkunde. “We hadden ervaring als huiswerkbegeleiders, maar voelden dat we meer konden doen,” vertelt Mick. “Het idee ontstond om studenten van de TU Delft in te zetten. " Niet alleen om gaten op te vullen, maar ook om bij te dragen aan echte onderwijsvernieuwing.” En zo werd NUVO geboren. De organisatie verbindt technische studenten aan scholen in het voortgezet onderwijs om te helpen bij lessen, technische projecten en innovatieve ontwikkelingen. Het resultaat? Enthousiaste leerlingen, geïnspireerde docenten en een nieuwe generatie die techniek omarmt.
Een van de succesvolste projecten van NUVO is het inzetten van educatieve robots, ontwikkeld door de TU Delft. Deze robots, een soort luciferdoosjes op wielen, worden gebruikt in speciale lessen waar leerlingen leren programmeren en bouwen. Het bijzondere? Deze technologie wordt ook in het groot toegepast, bijvoorbeeld bij robots die koeien helpen drijven naar stallen.
“Leerlingen vinden het geweldig om te horen hoe deze robots in het echte leven worden gebruikt,” vertelt Mick. “Het geeft ze een kijkje in de wereld van techniek." "En als de lessen worden gegeven door TU-studenten die er zelf mee werken, wordt het nog inspirerender.”
De impact van deze projecten is voelbaar. Leerlingen krijgen niet alleen nieuwe vaardigheden, maar worden ook gemotiveerd om verder te kijken in de wereld van technologie. “Het is tastbaar en praktisch, en dat spreekt aan,” zegt Mick
Wat NUVO uniek maakt, is de focus op langdurige samenwerkingen met scholen en instellingen zoals de TU Delft. “We trainen onze studenten om niet alleen kennis over te brengen, maar ook om leerlingen écht te inspireren,” legt Bas uit. Inmiddels hebben meer dan 150 TU-studenten opdrachten uitgevoerd via NUVO, variërend van het geven van programmeerlessen met LEGO-robots tot het ontwikkelen van nieuwe lesmethodes.
De nabijheid in leeftijd tussen de TU-studenten en de scholieren werkt in het voordeel. “Ze kijken dezelfde films, luisteren naar dezelfde muziek – dat schept een band." "Onze studenten staan vol energie voor de klas, en dat voelen de leerlingen ook,” vertelt Bas.
NUVO wil blijven groeien en een duurzame bijdrage leveren aan het onderwijs. De samenwerking met lerarenopleidingen en scholen maakt het mogelijk om kennis en materialen uit te wisselen, en om innovatieve projecten op te zetten die blijven bestaan. "Het gaat ons niet alleen om het oplossen van tekorten, maar om het inspireren van de volgende generatie," benadrukt Bas.
Met hun deelname aan Kickstart Lab, een innovatief platform voor jonge ondernemers, blijft NUVO zich ontwikkelen. “We geloven in de kracht van verbinding tussen techniek en onderwijs,” zegt Mick. “En we hopen dat onze energie en aanpak echt een verschil maken – voor leerlingen, docenten, en uiteindelijk de maatschappij.”
NUVO wint Mekel Prijs 2024: Wetenschap voor de volgende generatie
Masterstudenten Amos Yusuf, Mick Dam en alumnus Bas Brouwer hebben de prestigieuze Mekel Prijs 2024 gewonnen voor hun initiatief NUVO. Met NUVO brengen ze TU Delft-masterstudenten naar middelbare scholen om wetenschap toegankelijker en inspirerender te maken. Tijdens lessen, zoals een pilot met educatieve robots op het Stanislas VMBO, motiveren ze jongeren met praktische toepassingen en persoonlijke verhalen. Het project biedt niet alleen scholieren een nieuw perspectief op BETA-vakken, maar ook studenten een kans om hun communicatieve vaardigheden en passie voor onderwijs te ontwikkelen.
De jury prees NUVO om zijn maatschappelijke impact en bijzondere toewijding. Vooral de inzet van Amos tijdens zijn masterproject en de innovatieve verbinding tussen onderwijs en onderzoek maakten indruk. Met de prijs, bestaande uit een bronzen beeld en €1.500,-, wil NUVO blijven bijdragen aan de groei van wetenschap en techniek in het onderwijs.
Ben je benieuwd hoe je techniekonderwijs op school kunt versterken? Neem contact op met:
Mick Dam: dam@de-nuvo.nl
Bas Brouwer: brouwer@de-nuvo.nl
Mogelijk ook interessant voor jou
Vacature Facility & Event Manager
Een ode aan Delft: de inspirerende reis achter Delft Blue Gin
Vacature Junior Community Manager
Aanjager van vooruitgang
Bij het New Future Lab geloven we dat de toekomst niet is vastgelegd, maar dat we die zelf kunnen creëren. Daarom ondersteunen we toekomstmakers die durven te dromen van een betere wereld en die bereid zijn om daaraan te werken. Samen bouwen we aan een inclusieve, sociale en rechtvaardige toekomst voor iedereen.